Op weg naar klimaatneutraal – met een hele brede lach

De zoektocht van Diederik Jekel

Diederik Jekel heeft een missie: hij wil ons aan het denken zetten over klimaatverandering. Niet met zware verhalen, zure voorspellingen of doembeelden. Die zijn er al genoeg. Diederik kiest voor andere wapens – humor, optimisme en duidelijkheid – om zijn persoonlijke zoektocht naar een CO2-vrij leven te vertellen. Daarom reed hij met een Nissan LEAF naar de Noordkaap.

Lees verder

Waarom deze rit naar
de Noordkaap?

“Ongeveer een jaar geleden besloot ik mijn impact op het klimaat te verminderen. En ik wilde een beweging starten om mensen op een vrolijke manier mee te nemen op deze reis en meer te vertellen over de wetenschap achter de klimaatdiscussie. Het onderwerp is al deprimerend genoeg, dus laten we er vooral niet op een zalvende en vermoeiende manier over praten. De basis wordt een YouTube-kanaal waar we duurzaamheid helder en met humor benaderen. Om dit allemaal een beetje sexy te beginnen, heb ik Nissan gebeld met de vraag of ik met een Nissan LEAF naar de Noordkaap kon rijden. Ik heb 7.500 km gereden en ben nu het videomateriaal aan het monteren.”

Hoe wil je jouw verhaal over een lagere CO2-uitstoot vertellen?

“Voor elk moeilijk onderwerp, van vaccinaties tot de Brexit en van kernenergie tot klimaatverandering, zie je dat er drie groepen zijn. Ik noem dat de ‘Yeah-Meh-Boo’-schaal. Een kleine groep is erg enthousiast. Deze mensen wonen in klimaatneutrale huizen, eten geen vlees, enzovoort. Zij roepen hard ‘Yeah’. Aan de andere kant zijn er de mensen die ‘Boo’ roepen en dat klimaatgeneuzel van de linkse kerk zat zijn. De grootste groep zit in het midden: ze twijfelen over wat ze dan moeten doen, kijken de kat uit de boom en vinden het nog erg onduidelijk.”

“Ik wil aan de Meh- en Boo-groepen uitleggen waar de klimaat­wetenschap staat, waar nog twijfel over is en waarover niet. En wat de consequenties zijn van niets doen en nog veel meer basics. Daarbij heb ik mezelf als zoektocht opgelegd hoe ik CO2-neutraal kan leven. Ik heb echter nog geen flauw benul hoe ik dat moet doen en ik denk dat iedereen dat wel heeft. Wat betekent het nou allemaal en hoe pak ik dat aan? Waar moet ik zijn? Het moet leuk zijn om te zien. En positief!”

“Het trekt lekker
snel op, het is stil, het rijdt
erg lekker en geeft geen
fijnstof wat voor mij als
stadsbewoner erg fijn is”

Diederik Jekel

Hoe ga jij je eigen CO2-footprint aanpakken?

“Mijn CO2-uitstoot is heel groot. Net als alle Nederlanders zorg ik jaarlijks voor de uitstoot van twee heteluchtballonnen vol aan CO2-gas. Stel het je eens voor. Ooit zo’n heteluchtballon gezien? Die zijn bizar groot. Stel je twee van die normale ballonnen voor of één gigantisch grote en dan weet je wat jij, ik, onze kinderen, onze ouders, de buurman en de kapper op de hoek per persoon elk jaar veroorzaken. Dat kan niet zo door blijven gaan. Ik ben nu begonnen met een elektrische auto. Maar het reizen moet anders, mijn vleesconsumptie is veranderd – terwijl ik echt áltijd vlees at – en ik ben in kaart aan het brengen wat ik allemaal doe en hoeveel CO2-uitstoot dat veroorzaakt. Ik weet nog niet alles. Dit gedeelte moet de lol worden van uitzoeken bij mijn YouTube-kanaal en ik kan alle hulp daarbij gebruiken.”

Wat vind je tot nu toe van elektrisch rijden?

“Ha ha, het trekt lekker snel op, het is stil, het rijdt erg lekker en geeft geen fijnstof, wat voor mij als stadsbewoner erg fijn is. Bewoners van de Randstad gaan gemiddeld maanden eerder dood door de luchtvervuiling. Het lastigste is wel dat ik mijn werk en vervoer anders moet inrichten omdat ik echt megaveel meer dan gemiddeld rijd. Je moet rekening houden met draaidagen die van Groningen naar Eindhoven gaan om daar een laadpauze in te lassen. Ik kan tijdens het snelladen een beetje werken en ik spreek leuke mensen maar je moet dat wel geinig vinden. Je merkt gewoon dat iedereen het nog aan het uitzoeken is, maar dat je echt prima al elektrisch kan rijden en dat je dit nauwelijks beperkt.”

Discussie over klimaatverandering: wetenschap en politiek

“Binnen de wetenschappelijke wereld zijn er een paar dingen waar men het al heel erg over eens is. De hoeveelheid CO2 in de lucht stijgt, dit komt door de mens, dat gaat gevolgen hebben voor het klimaat en dat merk je nu al. Die gevolgen gaan vervelend worden en willen we het liefst voorkomen. Tot zo ver is de wetenschap heel erg eenstemmig. Bijna meer dan in welk onderwerp dan ook. Maar hoe we dit gaan aanpakken? Hoe gaan we dat betalen? Hoe zorgen we dat de lasten goed verdeeld worden? Dat is een politieke discussie.

Daar moeten we het ook over hebben. Mijn rol is om – begrijpelijk – uit te leggen waarom de wetenschap zo zeker is hierover. Wat doen klimaatwetenschappers nou eigenlijk? Waar zijn die bewijzen en hoe vervelend wordt het als we niets doen? Waarom kost het geld wat kost het als we niets ondernemen? Ik wil samen met de kijkers van het kanaal uitzoeken hoe we dit zo prettig mogelijk kunnen aanpakken. Ik moet zelf er ook aan geloven en weet nog niet hoe ik mijn huis en leven gaat verbeteren.”

Diederik Jekel?

Die ken je natuurlijk van…

•  Wie is de Mol? (2017)
•  De Nationale Wetenschapsquiz Junior
•  De Nationale IQ Test (winnaar 2016)
•  Brilsmurf (stem van)

Diederik schreef mee aan de film ‘Homies’ en ‘Bella Donna’s’ en heeft ook twee boeken op zijn naam staan: Zeven rampen die niet gaan gebeuren (2011) en Bèta voor alfa’s (2015).

Meer over Diederik lees je hier.

Video
Share

Your name

Your e-mail

Name receiver

E-mail address receiver

Your message

Send

Share

E-mail

Facebook

Twitter

Google+

LinkedIn

Contact

Send

E-card

Your name

Your e-mail address

Name receiver

E-mail address receiver

Your message

Send

1